Promenadens dag

Idag är det promenadens dag!
Promenader är ett oslagbart sätt att komma ut och röra lite på sig, få dagsljus och frisk luft. Allt du behöver är egentligen bara ett par sköna skor och lite kläder på kroppen – enklare och mer lättillgängligt kan det knappast bli.

Fokusera framåt

Vet ni varför framrutan är större än bakrutan på en bil? Exakt – man ska fokusera på att blicka framåt. Precis samma gäller med maten också. Visst kanske det blev ett litet snedsteg med både gofika på jobbet OCH en chokladkaka på kvällen. Men veckan är inte förstörd för det! Det som är gjort är gjort – glöm det, ta nya tag och fokusera på att nästa måltid ska bli bra.

Morgonmat

Ääääntligen vår, sol och lite värme! När det blir varmare byter vi gärna ut havregrynsgröten mot overnight oats. Samma bra grejer men svalare och härligare en solig morgon. Visst kan man ibland vara allt för trött för att preppa frukosten kvällen innan men det är så lyxigt att ha frukosten färdig när man kliver upp dagen efter.
Vår favvo på overnight oats är enkel:
1 dl havregryn
1 dl mjölk eller växtbaserade dryck
1 dl naturell yoghurt
Lite kanel och kardemumma
Blanda allt i en skål eller burk. Låt stå i kylen över natten och ta sedan fram och toppa med bär, frukt, nötter, frön och annat gott.

Surdegens dag!

Surdegen har en alldeles egen dag – den andra lördagen i april, alltså idag!!!
Surdegsbröd är toppen bland annat eftersom det höjer blodsockret lite långsammare än vanligt bröd vilket gör att vi håller oss mätta lite längre. Dessutom är näringsupptaget bättre i surdegsbröd eftersom det innehåller mindre fytinsyra som annars hämmar upptag av mineraler som järn och zink.

Nyckelhål

Står du ibland i affären och funderar på vilket bröd du ska välja? Eller vilken pastasort eller müsli? Vårt tips – välj en med nyckelhålsmärkningen. Ett superenkelt sätt att vara säker på att du får en bra och hälsosam produkt med bl.a. mycket fullkorn. Och fullkorn är kalasbra om man vill minska risken för att få typ 2 diabetes eller hjärt-kärlsjukdom.

Grattis moroten!

Grattis på din dag – MOROTEN!
Vi dietister är ju smått tokiga i alla grönsaker och morötter är inget undantag. Inte nog med att de innehåller massor med fibrer och antioxidanter, de går dessutom att använda till så mycket – rårivna i sallader, ugnsbakade, kokta, wokade, som soppa, i stavar att dippa, eller varför inte riva ner i köttfärssåsen eller blanda ner i bröddegen.

Planera mera

Om man vill göra en förändring i sin livsstil våga vi nog påstå att planering är en av de viktigaste grundstenarna. Att planera vad du ska äta och när, när du ska träna och så vidare gör det 100 gånger lättare att förändra och behålla nya vanor! Och tips – gör en matplan även för mellanmålen.

IF Kville

Vi har nöjet att meddela att vi numer är stolt samarbetspartner till IF Kville!

Vi kommer föreläsa om kost vid träning för aktiva och föräldrar till barn och ungdomar i föreningen. Självklart får även medlemmar i IF Kville rabatt vid köp av Dietistboxen.

Snabbmat

Vi älskar mat som går snabbt att laga och är som är full med härligheter för kropp och knopp. På ett litet kick kan du koka pasta, gärna fiberrik, och samtidigt slänga in en bit lax i ugnen. Under tiden hackar du diverse goda grönsaker du har hemma. När pastan och laxen är klara blandar du allt, på med någon matsked rapsolja, lite salt, ett par drag med pepparkvarnen och till sist dill. Klart på mindre tid än det tar att få hämtpizzan på bordet!