Glad midsommar!

Glad midsommar önskar vi!
Har ni tänkt på att midsommarmaten är riktigt bra för både kropp och knopp? I sillen hittar vi fina fleromättade fetter som t.ex. omega 3, fullkorn i knäckemackan till sillunchen och massor av vitamin c i jordgubbarna för att nämna några godbitar. Ät, må gott och njut av en underbar midsommar!

Vattenmelon

Någon mer än vi som snöat in helt på vattenmelon? Perfekt och smarrigt sätt att få i sig extra vätska under varma dagar. Vill man lyxa till det lite extra mixar man ihop den somrigaste smoothien av vattenmelon, jordgubbar, hallon och lite lime. Mums!

Nytt-i-panna

Har ni testat nytt-i-panna? Precis som det låter – man slänger ner de rester man har och steker ihop till en spännande nytt-i-panna. Perfekt som supersnabb och enkel vardagsmat och för att minska matsvinnet! På bilden gårdagens lunch med hackad överbliven potatis, morot, kikärter, sojabönor och lite röd och gul paprika. Snabbt, gott och enkelt!

Förvara nötter

DAGENS TIPS!✳✳✳
Vi älskar nötter av alla slag, men hur ska man egentligen förvara dem bäst? Nötter innehåller en hel del omättat fett som är bra för hjärta och blodkärl bland annat men p.g.a. sitt höga fettinnehåll härsknar nötter ganska lätt i rumstemperatur. Ett tips är därför att förvara nötterna i en tättslutande förpackning, svalt och mörkt – i kylskåpet till exempel. Nötter funkar också utmärkt att frysa.

Snart sommar

Nu börjar sommarkänslorna smyga sig på lite! Varför inte mixa ihop en smarrig björnbärssmoothie till mellanmål? Till en person behöver du:
1,5 dl naturell yoghurt
0,5 dl björnbär
0,5 banan
0,5 pressad apelsin
Ev. en gnutta vaniljsocker
Mixa, häll upp, njut! Funkar såklart finfint med andra bär också

Mycket att vinna

Visste ni att så mycket som 6400 dödsfall per år kan förhindras eller senareläggas genom bra matvanor. Livsmedelsverket har tillsammans ned Lunds universitet gjort beräkningar som visar att det finns stor potential att förebygga sjukdom om fler äter mer hälsosamt. Störst effekt skulle mer frukt- och grönt ha på hälsan, särskilt bland män som generellt äter mindre frukt, bär och grönsaker än kvinnor. Och det fina i kråksången – det är ju inte jättesvårt att äta lite mer frukt och grönt

Drömmig fredagsfrukost

Med en drömmig frukost önskar vi trevlig fredag!✨✨✨
Vi vurmar ju lite extra för att man ska äta mycket frukt, bär och grönt och frukosten är ju verkligen ett bra tillfälle att enkelt få in lite extra frukt och bär. Varför inte mixa naturell yoghurt med frukt eller bär för att få en härlig och god variation? Vi älskar att mixa den med banan och mango, mums!

Arbeta förebyggande

Idag är vi på föreläsning och fördjupar oss ännu mer i hur man bäst kan förebygga och behandla diabetes typ 2. Visste ni att så mycket som 90% av all typ 2 diabetes kan förebyggas med sunda mat- och levnadsvanor? Att arbeta just förebyggande är något vi brinner för. Det är så viktigt – både för samhället och på individnivå – att fler får kunskapen och verktygen för att kunna göra bra och hälsosamma val i vardagen.

Älskade avokado

Lyckan över en perfekt mogen avokado! ✨✨✨
När vi står i grönsaksdisken och ska välja avokado har vi ett par bra knep. Förutom klämtestet kan man prova att pilla bort pluppen i toppen på avokadon. Går den inte att ta bort är avokadon omogen. Om man får bort den kikar man hur det ser ut under, där pluppen satt. Är det brunt är avokadon övermogen men är det ljust tyder det på att avokadon är perfekt mogen just nu.