Årsskifte

Idag är en perfekt dag att tänka igenom det gångna året. Vad var bra – och varför? Vad har varit mindre bra – och kunde du påverka det? Vad är du mest tacksam över?
Ägna en liten tanke åt 2018 också. Vad hoppas du på? Vad drömmer du om? Kan du nå dit under året som kommer och i så fall hur?


Något som ligger oss varmt om hjärtat är att skynda långsamt när det kommer till förändring av livsstil. Ta ett steg i taget så kommer du så småningom i mål. Ändra inte på allt på samma gång utan välj ut ett par saker i taget att fokusera på.

Vi önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År och ser fram emot ett fantastiskt 2018!

Nyårslöften

Nu är det många som funderar på nyårslöften. Ska du ge något i år? De flesta av oss ger nyårslöften om hälsosammare vanor, till exempel börja träna, sluta röka eller äta bättre. Toppenbra tycker vi så klart!

Några tips för att få ett hållbart nyårslöfte är att tänka igenom det innan – är det realistiskt och rimligt? Kan du se dig hålla löftet även om två, tre eller sex månader?  Och sätt gärna upp ett tydligt mål så blir det enklare att både mäta och sträva efter. Lycka till med dina nya sunda vanor!

God Jul

Talesättet ”Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar någon roll, utan vad du äter mellan nyår och jul” stämmer så väl. Njut av juldagarna. Njut av den goda maten. Njut av sällskap med nära och kära, kanske de ni inte träffar så ofta. Mys och ta hand om varandra. Och ta en promenad in emellan.

Vi önskar er en riktigt God Jul!

 

Valnötter

Älskar ni också nötter? Vi tycker om nötter av alla sorter och idag tänkte vi slå ett slag för valnöten.

Valnötter har en fyllig och god smak och passar i såväl bakning som matlagning. De är även väldigt goda att strö över gröten på morgonen, över salladen eller varför inte piffa till en pastarätt med lite hackade valnötter. Och hur gott är inte ett nybakat valnötsbröd? Ja, ni hör ju – vi älskar valnötter!


Men hur är det med näringsinnehåll då? Jodå, valnötter innehåller massor av omättade fetter vilket är bra för hjärta och blodkärl. Vi hittar mycket omega 3 som behövs för att bygga och reparera våra celler, reglera blodtryck och har en viktig roll i immunförsvaret. Valnötter innehåller även en hel del mineraler som järn, zink och magnesium. Några valnötter är alltså ett perfekt och näringsrikt mellanmål eller komplement för att öka närinsinnehållet i en annan maträtt.

En del kanske är rädda för att äta nötter då de innehåller mycket fett. Men dels ska man komma ihåg att det är bra fett som bara är positivt för hjärta och blodkärl och dels visar flera studier att en näve nötter om dagen är gynnsamt för vikten. Så passa på att knäcka några extra nötter i jul, varför inte valnötter.

Halsbränna

Har ni känt av halsbränna någon gång? Så här i juletid är det många av oss som få problem med halsbränna vilket beror på att magsyra från magsäcken läcker upp i matstrupen. Vad som sätter igång halsbrännan kan vara individuellt men det vanligaste är att man reagerar på en eller flera av följande:

  • För mycket mat
  • Fet mat
  • Kryddstark mat
  • Kaffe
  • Choklad
  • Citrusfrukter

För att slippa eller lindra halsbränna kan man prova att inte äta tre timmar innan man läggare sig, höja huvudändan på sängen med hjälp av ett par böcker under sängbenen eller en extra kudde under huvudet. Prova också att vara försiktig med fet och/eller kryddstark mat, kaffe, alkohol, choklad och citrusfrukter. Undvik också framåtböjningar som kan förvärra halsbrännan. Om du röker eller snusar är det bra om du försöker sluta.

Halsbränna kan kännas som en obehaglig, men ganska harmlös, brännande känsla innanför bröstbenet men kan även yttra sig som svår smärta. Ibland kan den till och med misstas för hjärtproblem och det är inte för inte som det heter heartburn på engelska.

Om du har fortsatta problem med halsbränna är det alltid bra att kontakta primärvården för vidare hjälp.

Tävling

Nu har vi en tävling på vår Instagram och Facebook där vi tävlar ut en Dietistbox per dag fram till och med 23 december i år. För att delta, kika in på vårt Instagramkonto (@dietistboxen) eller vår Facebooksida och läs om hur man går till väga. Lycka till!

Jag ska inte…

Vår hjärna är lite lurig och förstår ibland inte ordet ”inte”. När man ska bryta en vana är det vanligt att man tänker till exempel ”Jag ska inte äta choklad idag”. Vad är det enda man tänker på då? Jo, choklad förstås. Om du istället tänker ”Jag ska äta hälsosamt idag” är chanserna större att du lyckas.

Självklart förstår vi vad ”inte” betyder men eftersom hjärnan tänker i bilder fokuserar den på det som kan avbildas, till exempel choklad eller hälsosamt i exemplet ovan. Man får helt enkelt lura sig själv, svänga till det till något mer positivt och undvika ordet ”inte” för att underlätta för sig själv.

Lucia

Lucia är en av våra mest stämningsfulla högtider. Vacker sång, ljus i mörkret, lussebullar och pepparkakor. Visste ni att det oftast var nunnor som bakade pepparkakor förr i tiden? På 1400-talet såldes de som medicin i klosterapoteken då de ansågs ha en lugnande effekt och linda matsmältningsbesvär. Det kanske var därför det sägs att en del doktorer ordinerade pepparkakor till sina patienter. En pepparkaka som medicin gjorde kanske att patienten blev lugnare och mådde bättre – en möjlig förklaring till myten att man blir snäll av pepparkakor.

Idag är de vetenskapliga bevisen för att man bli snäll av pepparkakor tyvärr inte så starka. Dock har vi aldrig hört om någon som blir elak av dem heller, så en liten pepparkaka då och då nu i juletid kan inte skada.